multilingual links

Switch to the English version of this blog.

Het laatste nieuws

Het laatste nieuws:
Onze trip in Zuid-Amerika zit er op. We hebben de hete Brazilaanse zomer weer geruild voor de koude, maar zonnige Montrealaise winter. Recent plaatsten we de nog de verhalen van Buenos Aires en Brazilie online.
Volg de links in de balk hierboven om terug te keren naar de verhalen per land. Wil je alle foto's nog eens bekijken klik dan hier.

11/08/2010

Huaraz en Chavin

Dinsdag 19 Oktober 2010
Onmiddellijk bij aankomst in Huaraz werden we, zoals in de meeste busterminals in Peru, opgewacht door eigenaars van verschillende hotels en reisbureaus die ons meteen met informatie overstelpten. Ik ben daar geen grote fan van -ik bekijk het liever allemaal op mijn gemak- maar Dries kan er beter mee om en hoorde hen wat uit. We besloten met 1 van hen, Max, mee te gaan naar zijn hotel. Hij liet ons 2 kamers zien, en toen hij merkte dat die niet 100 procent aan onze verlangens voldeden, nam hij ons gewoon mee naar een ander hotel waarvan hij bevriend was met de eigenares. Zo gaat dat hier blijkbaar, 1 voor allen, allen voor 1...:). Dit hotel stond ons al iets meer aan en we besloten dan ook om er de 2 komende nachten te verblijven. Iets later stond de Max opnieuw voor onze neus. Hij is blijkbaar niet enkel 'hotel-regelaar', maar hij baat ook een reisbureau uit. En omdat we hem eerder verteld hadden dat we de 'Santa Cruz' 4-daagse wandeltrektocht wilden doen in de Cordillera Blanca (het Witte Gebergte), kwam hij met een interessant voorstel af. We waren eigenlijk van plan om de wandeling zonder reisbureau te ondernemen, maar het voorstel van Max klonk zo goed dat we besloten toch met hem in zee te gaan. Het nadeel dat het sowieso iets meer kost met een reisbureau (ook al hebben we het voor een heel goede prijs kunnen regelen) woog voor ons niet op tegen de talrijke voordelen: transport heen en terug is geregeld, al het voedsel is gekocht, er gaat een gids mee, we zijn met een kleine groep, er gaan ezeltjes mee om de bagage te dragen, er gaat een kok mee om het eten klaar te maken, we kunnen een tent van de organisatie gebruiken...
Max' overtuigingskracht was zelfs van die aard dat we ook nog tekenden voor een daguitstap (voor de volgende dag) naar de Chavin-ruines van Huantar. Deze ruines liggen op ongeveer 100km van Huaraz en horen bij de belangrijkste archeologische plaatsen van Peru. Volgens archeologen dateren de ruines van ongeveer 1000 jaar voor Christus, toen de Chavin-cultuur in volle expansie was. Dat is vele jaren voor de Inca's en de ruines van Machu Pichu! Best belangrijk dus. Nadat we alles geregeld hadden, was het hoog tijd om een goede regenjas en een warme fleece voor Dries te gaan kopen. Nu onze eerste 'echte' wandeling in zicht kwam, leek ons dat toch wel noodzakelijk. Na veel gepas, genegocieer en op en af gewandel tussen verschillende winkeltjes, konden we een regenjas en een fleece van 'The North Face' op de kop tikken voor 150 sol (ongeveer 40 euro). Of het 'the real stuff' is, is dus voor twijfel vatbaar, maar ze hebben hun eerste test inmiddels toch met glans doorstaan, dus we klagen niet. Om de dag af te sluiten, gingen we inkopen doen op de plaatselijke markt (die zeker minder mooi en minder gestructureerd was dan de markten die we in Ecuador al bezocht hadden, maar die door de verkoop van enkele eigenaardigheden -cavia's, geitenkoppen, hele varkens en hun ingewanden,...- toch niet minder interessant was) en maakten we weer een heerlijk fruitslaatje klaar.

Woensdag 20 Oktober 2010
Over de Chavin-cultuur is nog maar weinig bekend. Ook de Chavin-ruines van Huantar blijven voor het grootste deel nog een mysterie voor de archeologen en antropologen. Waren de Chavin afstammelingen van de Maya's uit Centraal-Amerika of liggen hun wortels eerder in het Amazone-oerwoud? Werkten de Chavin ook al met een kalenderweek van 7 dagen of symboliseert de '7' die op verschillende plaatsen terugkomt in de tempels (7 zuilen, 7 trappen, ...) iets anders? Men weet over deze oude cultuur bijna niets met 100 procent zekerheid. En dat maakte het bezoek aan de ruines voor ons nog net iets mysterieuzer en interessanter. Maar voor we bij de ruines waren, moesten we eerst een busrit van ongeveer 3u afleggen, samen met een tiental Peruviaanse toeristen en onze gids. Een eerste tussenstop maakten we bij het Querococha meer op 3980m hoogte. Echt heel mooi. Er waren zelfs lama's aanwezig om het hele plaatje compleet te maken. Via een.tunnel staken we het Andes-gebergte over en 1,5u later kwamen we, in de regen (die ons bezoek zelfs even in gevaar bracht), aan bij de ruines. Deze ruines zijn niet meteen superimpressionant, maar omdat ze bij de oudste ruines van het hele continent horen, toch wel heel belangrijk. De tempel in het centrum van de site is het pronkstuk van het geheel. Op de tempel kan je nog duidelijk enkele afbeeldingen van de voor de Chavin-cultuur goddelijke figuren van de jaguar, slang en arend onderscheiden en ook in het ondergrondse labyrinth kom je belangrijke heilige stenen tegen. Ook interessant om te zien was het hele ondergrondse rioleringssysteem dat de Chavin gebruikten, niet enkel om het regenwater af te doen vloeien, maar ook om, met behulp van echo's en andere geluiden in de 'riolen', vijanden te doen schrikken en zo op een afstand te houden of de buren uit te nodigen voor een religieus feest. Na 1,5 uur hadden we alles op de site kunnen bewonderen en na een korte lunchpauze konden we weer voor 3u de bus op. Gelukkig was er vanuit de bus nog vanalles te zien...het landschap is hier echt fantastisch. Tegen 19u waren we terug in Huaraz, waar we nog snel een soepje (al zijn dat hier serieuze maaltijdsoepen...) gingen eten en daarna doken we vroeg ons bed in. De volgende dag stond de 4-daagse Santa Cruz-wandeling immers op het programma...