multilingual links

Switch to the English version of this blog.

Het laatste nieuws

Het laatste nieuws:
Onze trip in Zuid-Amerika zit er op. We hebben de hete Brazilaanse zomer weer geruild voor de koude, maar zonnige Montrealaise winter. Recent plaatsten we de nog de verhalen van Buenos Aires en Brazilie online.
Volg de links in de balk hierboven om terug te keren naar de verhalen per land. Wil je alle foto's nog eens bekijken klik dan hier.

10/17/2010

Cuenca en Cajas

Donderdag 14 Oktober 2010
Na een slordige 8,5 uur in de bus bereikten we Cuenca, een van de mooiste historische steden van Ecaudor. We installeerden ons vlug in een hostel en gingen uitgebreid mirendar (dineren) in cafe eucalyptus. Tijdens onze avondwandeling langs de rio Tomebamba kwamen we Tim tegen. Samen met 5 andere Belgen woont hij in huis naast de rivier. Alle vijf werken ze aan hun eindwerk voor de KUL in samenwerking met de universiteit van Cuenca. De onderzoeksdomeinen verschillen wel nog al, bouwkunde, voedingskunde, bosbouw, etc. Later ontmoetten we de rest van de bende nog in cafe Wunderbar, waar we onze uitstap naar Parque Nacional de Cajas voorbereidden. We wilden dit park eerst links laten liggen, maar de bustocht van Guayaquil naar Cuenca die door het schitterende landschap passeert, had ons van gedachte doen veranderen.

Vrijdag 15 Oktober 2010
Voor vrijdag hadden we een bezoek aan de historische plaatsen en markten van Cuenca op het programma staan. We bezochten het gezellige museum gekoppeld aan de hoedenwinkel Barranco, waar we alles leerden over de fabricatie van Panama-hoeden. De hoeden hebben trouwens weinig met Panama te maken, ze zijn volledig Ecuadoriaans. De term Panama is ontstaan doordat de uitvoer van de hoeden vanuit Panama gebeurde. De lokale markt sprak ons heel erg aan, zo erg zelfs dat we er die dag nog twee keer terugkeerden, eerst om 's middags voor 1.5$ per persoon uitgebreid te lunchen en later om fruit te kopen voor de fruitsalade die we 's avonds en 's anderendaags 's morgens verorberden. Meest indrukwekkend was echter de nieuwe kathedraal en het schitterende Parque Calderon, het plein dat voor de kathedraal ligt.
In de loop van de namiddag kwamen we Maarten en Diewertje (uit Peer en St-Niklaas en toevallig vrienden van vrienden) voor de zowat derde keer op onze trip tegen in het museum Pumapungo. In het museum sprak ons de tentoonstelling over de Ecuadoriaanse Etnische groepen heel erg aan. Zo een klein land en zo een enorme etnische verscheidenheid. Het gedeelte over de Shuar cultuur sprak extra tot de verbeelding omdat we eerder bij een Shuar familie hadden verbleven, alhoewel de Tzantza (gekrompen schedels) wel een beetje luguber waren. In de tuin bezochten we nog een van de inca-ruines die de stad rijk is.
's Avonds genoten we samen met Maarten en Diewertje nog van het plaatselijke gerstennat en ontmoetten we nog een stel hangenblijvers, twee Amerikanen, een Duitse en iemand uit Wales. Allemaal op vakantie gekomen en nooit meer weggegaan.

Zaterdag 16 Oktober

Op zaterdag waren we vroeg uit de veren om op tijd een bus naar het Parque Nacional de Cajas te kunnen nemen. De buschauffeur zette ons wel iets te ver af, maar gelukkig waren er nog zitjes vrij in een andere bus zodat we toch nog op tijd op het vertrekpunt van onze wandeling aankwamen. We maakten een wandeling door het schitterende landschap van het park, waarbij we ons constant op een hoogte van om en bij de 4000m bevonden. Elke stap omhoog kost dan redelijk wat moeite en onze keuze voor een kortere wandeling was dus de goede. We passeerden bosjes polylepis, bloeiende cactussen en prachtige rotslandschappen. Tegen de middag bereikten we terug de ingang van het park en van daaruit namen we de bus naar Cuenca en later via Loja naar Vilcabamba.

1. Nog geen maand in zuid-amerika en al op veel plaatsen geweest. Ché te vaya bién !